De rödgröna

Från vänster ser vi Maria Wetterstrand och Peter Eriksson (mp), Lars Ohly (v) och Mona Sahlin (s)

De rödgröna är ett samarbete mellan miljöpsrtiet, vänterpartiet och socialdemokraterna.
Miljöpartiet
Språkrör: Maria Wetterstrand och Peter Eriksson
Man hör ju nästan på namnet vad det är som miljöpartiet prioriterar högst, miljön!
Och det kan jag nästan hålla med om att det är en av de viktigaste frågorna, självklart är familjepolitik viktigt, som kristdemokraterna värderar högt, och självklart är det viktigt med skolpolitik som folkpartiet pratar mycket om. Men miljön går verkligen alla, även dom som inte går i skolan och inte har någon familj.
Andra saker som miljöpartiet tycker är viktiga är trygghetssystem och jobb.
Vad de menar med trygghetssystem är att folk som är sjuka inte ska tvingas till arbete, och att försökringen sak vara starkare. Kort sagt mera trygghet!
Om man går in på miljöpartiets hemsida kan man se en kort film, efter att jag sett den kan jag i stort sätt säga vad miljöpartiet vill. Jag ska försöka lägga ut deras kampanjfilm men om jag inte lyckas får ni nöja er med min beskrivning eller leta upp den själva ;)

Miljöpartiet är partiet som satsar mest på förnybar energi. De vill satsa på biobränsle, sol och vindkraft. De tror att Sverige kommer att tjäna på nya inovationer, och att det kommer leda till fler jobb.
De vill fördubbla kollektivtrafiken, de vill också att man ska kunna resa klyimatsmart.
De binda samman Sverige med andra länder genom att bygga fler järnvägar.
De vill att löner ska bli rättvisa, de vill att kvinnor ska få mer platser i styrelsen. De vill att alla ska leva som de vill utan svårigheter pga ursprung, sexualitet, värderingar osv.

KÄLLA:http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=165805
Vänsterpartiet
Partledare: Lars Ohly

Jag hörde på nyheterna någon gång att vänsterpartiet vill att det ska vara gratis för ungdomar att åka buss, det tycker jag är väldigt bra. Jag menar ungdomar åker buss väldigt mycket, vissa flera gånger per dag. sms.biljett kostar 10 kronor, inte så dyrt men det blir det i längden, och ja det finns busskort men varför slösa massa penagar på det?!

Vänsterpartiets valplattform i år är trygghet. Trygghet kan ju vara flera olika saker, det kan vara ekonomisk trygghet, trygghet i jobbet och hemmet och trygghet med sig själv.
De vill investera nya industrier, och rädda vårar klimat, på det sättet ska det bli mer jobb (känner ett samband mellan vänstern och miljöpartiet i denna fråga)
De skriver på sin hemsida "jämställdhet på riktigt"
Och bara rubriken fångar min uppmärksamhet, Sverige är ett väldigt jämställt land, men inte helt jämställt.

Följande rubrik lyder "rätten att få vara privat"
Att t ex poliser inte ska få avlyssna samtal om de misstänker att någon gör något olagligt som att langa knark eller droger. Vänsterpartiet anser att det är integritets kränkande.
Och till sist klimaträttvisa, de vill kämpa för ett bättre klimat!

KÄLLA:http://www.vansterpartiet.se/





Socialdemokraterna
Partiledare: Mona Sahlin

Det socialdemokraterna har i centrum i år är jobb. Fler jobb, framför allt åt unga.
De vill ha bättre sjukvård och bättre skola, en skola med mer personal och mer omsorg.
Att äldre ska ha det bra är också viktigt för dom. En ökad kvalité på hemtjänst är ett måste.

Socialdemokraterna vill också ha bättre sjukvård. De vill ha fler anställda på sjukhusen och att fler vårdcentraler ska ha kvälls öppet. De vill att det ska vara gratis tandvård till 24 års ålder (nu är det 19)

En annan sak är ett de äldre ska ha det bättre. De vill ta bort pensionärs skatten som de anser vara orättvis. De vill att pensionärer ska få fri hemtjänst.
Om ett gammalt par bor tillsammans och någon av de kräver specialvård är det inte rätt att skilja dem åt.

Så socialdemokraternas fokus i år ligger mest på jobb, sjukvård och äldreomsorg.

KÄLLA:http://www.socialdemokraterna.se/





















Kommentarer
Postat av: Kim Hedqvist

Jag är avundsjuk på er som klarar av att skriva om tre partier i ett enda inlägg, för mig krävs tre separata inlägg och slöseri med massor med tid, bara för att jag inte kan sammanfatta. Bra gjort!

2010-09-14 @ 17:06:11
URL: http://kimomvaletskoluppgift.blogg.se/
Postat av: Anonym

bra skriven bloog!

2010-09-17 @ 11:24:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0