demokrati

Demokrati

Om jag  söker på ordet demokrati i Svenska Akademins ordbok (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/) så står det "styrelseform i vilket makten vilar hos folket där alla myndiga medborgare deltaga"

Demokrati är ett sätt att styra ett land, alla får vara med och bestämma. Alla har rätt att rösta, folkstyre och folkmakt. Demokratin som tog sin början ca 500 år f. Kr i Athen har inte samma självklarheter som dagens demokrati. I det antika Grekland fick alla rika män fick vara med och bestämma. Kvinnor, barn slavar och invandrare fick inte delta. Detta var vad grekerna valde att kalla folkstyre. Nu, i vår tid, kan man inte kalla det som skedde i antikens Grekland för någon demokrati direkt.

Demokrati kan ju diskuteras i all oändlighet, vad räknas som demokrati? Ett exempel är Singapore, vars politiska system jag valde att skriva om igår,- kan man kalla det en demokrati när det blivit styrt av ett enda parti hur länge som helst? Är det verkligen folkstyre? Är verkligen alla nöjda med att samma politik förs under så lång tid? Vad händer med de få procenten som inte är eniga med majoriteten? De har rätt att säga emot, de har rätt till yttrande frihet, men om dom säger emot, och ingen håller med dem känner de ingen frihet att uttrycka sig.

Men faktum är att demokrati är det bästa sättet att styra ett land. Alla får rösta, alla har rätt att tycka vad de vill, alla har rätt att säga sin åsikt och att ändra sin åsikt. Jag kan tänka mig att i en diktatur är folk rädda för att ens tänka utanför den ram som landets ledare har byggt upp. Folk som lever i diktatur skulle bli bestraffade för att göra det som jag gör just nu, jag jämför.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0